page

Saturday 14 June 2014

Bihun Sup Dari Taska


Pagi ni dalam dilema. Nak hantar ke tak Adam&Aina ke Taska. Sebabnya, Owner charge mahal sangat. RM 100/saturday. Setengah hari je pulak tu. Hajat hati nak bawak ke ofis je. Tapi memikirkan tengah serabut dan banyak kerja, kebetulan ade tender-tender nak tutup selasa depan, memang xboleh bawak punya. Nanti tak jadi buat kerja. Mulanya nak hantar Aina je, tapi Adam pulak nak jugak pergi school. Nak main dengan teacher. Jadinya, aku hantar je la dua-dua. 

Biasanya, setiap sabtu aku belikan sarapan untuk cikgu sekali, tapi gerai dekat dengan rumah ni tutup pulak. Takde la breakfast untuk diorang. (Ada sebab kenapa aku sediakan sarapan sekali kalau hantar hari sabtu. Next time aku cerita). Jadinya, aku belikan lunch. Nasi Ayam, kat Tam Nasi Ayam Seksyen 23. Boleh la tahan kalau makan panas-panas. Yang best kat situ waffle ice-cream. Try la! 

Lepas dah tapau, balik. Sampai kat taska, macam biasa, sembang dulu setengah jam. Nasibla sabtu budak berdua ni je yang ada. Kalau x, beratur kereta depan taska ni tunggu aku habis borak. Dah habis sembang, angkut bebudak masuk kereta, tiba-tiba Teacher Adam hulur tupperware. Aku pun "Eh, ape ni dik".  Teacher Zila cakap "Kami masak sikit untuk akak. Bijun Sup je kak. Tapi tak tahu la sedap ke tak. Banyak dah akak tolong kitorang." Terharu pulak aku. Memang aku dah lapar gila. Bau sup memanggil-manggil pulak tu. Lagi pulak, dah lama nak makan bihun sup. Selalunya, makan kat kedai mesti kecewa!

Balik, tidurkan budak berdua (kat taska tak tidur, main je seharian), mandi, solat terus ke dapur. Ada nasi ayam, ada bihun sup. Ish...serba salah pulak. Jadi, niat nak makan bihun sup dulu sebab bihun ni kenyang kejap je, pastu sambung nasi ayam. Sekali, makan dan hirup! Mak aih! Sedapnya. Tak jadi makan nasi ayam. Simple but Tasty! Dh nak abis dah. Tinggal sikit untuk Adam. Macam nak suruh masakkan hari-hari je. Terima kasih ye adik-adik. Semoga Allah pelihara kalian, mudahkan kerja kalian, dan murahkan rezeki kalian. 

Bila orang ikhlas bagi, buatkan untuk kita, memang terharu sangat. Ini orang kata. Buat baik dengan orang, orang akan baik dengan kita. Sekali kita tolong orang, berkali-kali orang akan tolong kita. Ingat tu!



Yummeh! Simple but tasty
  

No comments: