page

Saturday 9 March 2013

The chronology

Isnin, 4 March

Tersedar awal pagi, rasa tidak selesa di bahagian perut dan pinggang. Tambah pulak cuaca agak hangat pagi tu. Bangun, ke bilik air nak mandi sebelum nak solat subuh. Aik?? Ada darah kat seluar dalam. Bleeding? Ishhh...mula risau. Kejut suami, dia pun risau. 

" Nak g klinik ke?"
"Takyah la bang, kalau siang nanti banyak jugak baru kita g klinik"

Petang, darah masih ada tapi tak banyak. Macam period pun ada. Rasa hati dah tak sedap. Macam-macam yang buruk dala kepala ni.

"Sayang, abang kena stayback malam ni. Ada casting. Esoklah kita g klinik yer. Awak tanyalah yayah dulu camne."
"Okay. Nanti sayang tanya yayah"

Jadi, tak pergilah klinik kesudahannya.

Selasa, 5 March

Bangun pagi, still bleeding tapi tak banyak macam semalam. Tapi lepas jer menyapu bilik tiba-tiba sakit pinggang yang amat. Ishhhh...tak boleh jadi ni. Kena g klinik jugak sekarang.

Terus sms suami

"Abg, sakit pinggang sangat ni. Tak tahan ni. Jom g klinik ke hospital ke?"
"Ok, abang gerak sekarang. Siap-siaplah, kita terus g Umra"

Sampai di Umra, buat checkup dan scan perut. Kantung aku cantik katanya. Dahla doktor cantik manis Sejuk mata aku. Aku kena datang 10 hari lagi, 15 Mac. Nak check jantung baby pulak. Dan dibekalkan ubat kuatkan rahim. Aku dah lega bila doktor cakap aku okay. Macam nak melompat dah rasanya. 

Balik rumah aku rehat se-rehatnya. Tapi rehat mana sangatlah, nak layan anak main lagi.

Masa nak mandi maghrib, tiba-tiba ada ketul kecik besar biji saga. Aku dah panik. Terus panggil suami aku. Muka dia dah berubah.

"Sayang, basuh la dulu. Jap lagi kita g klinik."
"Takpelah bang, abang baru balik. Malam skit kalau teruk kita pergi yer"

Lepas tu, kami sama-sama senyap. Suami aku termenung depan komputer, aku terbaring atas katil. Aku takut nak tengok muka suami aku mulanya. Last-last, kami sama-sama terbaring atas katil, pegang tangan masing-masing. Adam kat tengah-tengah tengah main game. Dari sedih-sedih, kami sama-sama gelak layan Adam sambil nak tenangkan hati masing-masing.

Tengah malam,
Disebabkan ni hari kedua aku dalam usaha nak stopkan breastfeed, Adam agak buat perangai la. Taknak ayah tidurkan, nak aku tidurkan. Taknak tidur baring, nak berdukung. terpaksa aku layankan. Dalam tengah tidurkan Adam, tetiba perut aku sakit memulas. Aku letak Adam atas katil. Haa...dah lena rupanya dia. Aku masuk bilik air. Tengok banyak pulak ketul-ketul ni. Menggelabah aku. Terus jerit panggil suami aku. Tengah basuh tiba-tiba aku rasa sesuatu keluar. Aku berdiri, termenung. Ambil dari jamban, meraung aku dalam bilik air. "Anak" aku dah keluar. Suami aku ambil 'anak' kami letak dalam kain. Aku bersiap terus ke Umra. 

Sampai Umra, Doktor check, scan. Memang 'anak' aku dah tiada dalam rahim. Jadi aku masuk wad, tinggal semalaman untuk pemeriksaan lanjut.

Rabu, 6 March

Jam 2.30 pagi, baki 'anak' aku keluar. Aku tak lagi menangis. Mungkin aku dah agak redha dengan apa yang jadi. Nurse datang check dan confirmkan dengan doktor yang itu baki anak aku. My last meal on 3.30am, jadi terus aku puasa untuk segala kemungkinan pagi nanti. 

7.30 pagi, doktor panggil, di scan dan hanya tinggal selaput jer lagi. Proses cuci rahim katanya kul 9.30 pagi. Tunggu punya tunggu, sekali pukul 4 baru aku masuk OT. Aku tak tahu berapa lama dalam tu sebab tak sedar, tapi tak sampai setengah jam kot. Sebabnya, aku sempat sambung tengok cerita Kerana Sarah walau dalam mamai.

Pukul 6 petang, akhirnya aku pun discharge dari hospital. 

Aku kini kehilangan seorang pewaris di dunia tapi peneman di syurga!

No comments: