page

Saturday, 20 October 2012

seminggu di HTAA



Petang ahad,sprti biasa hantar ebi balik ke asrama di sekolah agama bukit ibam. semasa pergi tiada apa apa. on the way back to muadzam hujan turun dgn lebat. jadi tutup tingkap dan bukak aircond. aircond kereta pulak sgt la sejuk. tiba-tiba sakit dasa yang amat sgt. tidak boleh nk bernafas. rasa seolah-olah hayat akan habis di situ. teman di sebelah panik. tidak berani nak bawak kereta dlm keadaan hujan lebat tambah pulak tak pernah bawa kereta auto. perjalanan br di kg aur. digagahkan juga bawa kereta sambil teman mengurut dada perlahan-lahan. akhirnya tiba di hospital muadzam. berhenti di emergency, masuk ke dlm terus cari katil. tidak sempat letakkan kereta. MA terus periksa keadaan pesakit. mungkin kerana kenal akan pesakit, xbyk soalan ditanya. buat beberapa ketika selepas di beri dadah, terus tdak sedarkan diri dan unstable. sangkakan hanya krn jantung rupanya ada penyakit baru, paru-pari berair. itulah kisah di awal oktober.

Kisah tentang papa.

bila dh stabil, papa dikejarkan ke HTAA. seharian tidak sedarkan diri. kami dr KL terus pulang esoknya. Smpi kuantan terus ke ccu. Masuk tgk keadaan papa. Ya Allah, kesiannya. tak sanggup tgk. pusing menghadap ke monitor dan nangis. kesat. takut papa nampak. jika keadaan yg aku lihat doktor kata sudah stabil dan beberapa tiub dh cabut. aku tak dapat bayangkan keadaan tidak stabil. seminggu berkampung di sana. Operation untuk jantung dh selesai. Allah menguji kekuatan dan kesabaran mama. menguji ketahanan ank-ank. kerana bila papa dh sihat,sikapnya agak berubah. jadi cepat marah dan moody. kenapa? kerana die rasa die menyusahkan semua org. susahkan adik beradiknya yg datang dari jauh,anak isteri ambil cuti, tak masuk kelas, saudara mara yg kami tumpang tidur makan. itu yg dia rasa. tapi...itulah rasa seorg ayah. yg seboleh-bolehnya taknak menyusahkan org lain. Alkhamdulillah...semuanya berjalan lancar. sihat sentiasa harapnya.

pesanku buat semua. BERHENTI MEROKOK. DENGAN SEGERA. sayanglah diri dan juga org tersayang.

Ketika masih tidak stabil

Sudah stabil. Menunggu masa untuk di operate je.

2 comments:

Dilla Hamid said...

orang tua bila sakit memang macam tu. masa tak stabil tu memang Allah je la yg tahu macammana tak tentu arahnya kita.

but be strong and just be there for them. been there. harap semuanya dipermudahkan.

hazwani hussin said...

itulah...dia rasa mcm tidak diperlukan.anak-anak dah besar semua. marah...mrajuk...
insyaALLAH..harap sihat dan diberi kekuatan utk hadapi dugaan...