page

Saturday 12 January 2013

Aku dan lauk

Tajuk tak boleh blah!

Haaaa...siapa ingat tentang bebelan dan sinisan suamiku tentang lauk-pauk beberapa hari lepas. Masa aku masak lauk yang sangat bujang dan sangat malas tu. Tak ingat atau tak pernah baca?  Sila lah baca kat sini. Okay, sebenarnya suami aku bukan lah jenis yang memilih makan orangnya. Janji ada budu ataupun sambal belacan ataupun cili potong dengan kicap. Itu dah boleh buka selera. Tapi kadang-kadang lauk ni jadi peranan jugak, sama ada untuk dia makan sikit ataupun makan banyak bertambah-tambah, sampai kena masak nasi lain pulak.

Aku ni pulak, kalau dia makan sikit ataupun tak tambah mula lah nak merajuk sana sini, jauh hati la. Sangka dia dah makan kat luar sedap-sedap, balik sekadar sedapkan hati bini. Takpun, tak sedap ke aku masak arini? Perasangka sang isteri. Sesaja nak cari masalah kan? Huuuu... T_T

Jadi, Ahad lepas, aku pergi pasar pagi kat Shah Alam. Beli lauk-pauk ni la. Perghhh!!! Boleh tahan mahal jugak lauk mentah sekarang. Takpe, itu aku cerita next entry. Ok, beli la itu sikit, ini sikit. Nampak pucuk paku, aku tak makan sangat, teringin nak masak tapi tak reti. Nak beli ke tak, nak ke tak? Fikir punya fikir, beli jer la. Tak pernah lagi masak ni, kalau masak ni mesti laki aku kagum. Hahahaha...

Dah beli, balik rumah, angkut barang ke dapur, siang semua sekaligus. Senang, sekali kerja jer. Then, cooking time for dinner since tadi lunch makan kat pasar tuh je. Disebabkan hari Ahad kan, jadi aku boleh masak dengan tenang. Ayahnya boleh jagakan Adam. Itupun, macam dah berperang 2 beranak tu, aku dengar dari bawah ni. Aku decided nak masak: Pucuk paku masak lemak cili api, Ikan goreng (wajib, nak ciciah ngan budu dan untuk Adam), dan daging goreng kicap. Dah siap! hidang, Suami aku bukak tudung saji, "Haaaa...ni baru betul lauk. Berselera sikit".

 
Pucuk paku masak lemak cili api/padi. Ikut mana yang korang biasa sebut

Ikan goreng (wajib) dan Daging masak kicap.

Beberapa hari lepas tuh, aku kembali buntu nak masak apa. Dammnnnn! Dilema surirumah yang rumahnya jauh dari kedai runcit. Nak masak rendang, sekali kerisik takde pulak. Nak buat kerisik? Fuyooo!! Susah tuh, sebab kali ni takde orang nak tolong jaga si Adam. Jadi nak masak kena pantas dan tangkas. First, fikir apa yang Adam boleh makan. Okay, kobis masak lemak putih dan ayam goreng. Untuk si Ayah pulak, ni yang part paling susah. Bukak buku resepi, jumpa daging dendeng. Bahan semua ada, senang jer. Nak masak untuk Ayah, tidurkan Adam dulu. Settle semua. Rebus, goreng, potong, tumis. Settle... Jadi siap. Ayah balik. 
"Apa ni sayang?". 
"Daging dendeng.. Rasalah tak tahu jadi ke tak"  Senyap. Sepi. 
"Hmmm.Ok. Sedap je." Yeah! Pass!!


Masih dalam pembikinan. Di atas dapur


Daging dendeng kebanggaan aku. Muahahaha...

Disamping tu, merajinkan diri buat puding karamel. Disebabkan ada roti sikit lagi yang esoknya nak expired, jadi tukar plan. Buat: Puding Roti Berkaramel. Oh! Ini untuk aku dan Adam. Ayahnya makan tapi kurang sikit manis-manis camni, Setakat 2,3 potong boleh la. Yang lain...Aku la tukar habisnya. Dan...ianya first time aku buat. Hahaha...Nak jugak highlight first time tu kan? Ini kalau mama baca, mesti kagum dengan kehebatan memasak anak  perempuan yang sorang ni. hahaaha...Okayla...sampai sini dulu. Sekarang, nak fikir apa yang perlu dimasak untuk dinner kali ni. Haihhhh...pening!

Puding Roti Berkaramel!

No comments: