page

Tuesday 15 January 2013

Balik Kampung: Kelantan lagi. Yeay!

Ini cerita tahun lepas. Baru sempat nak update, setelah sekian lama bersarang dalam ni. 23 Disember 2012, aku sekeluarga balik kampung aku, Kelantan. Aku orang Kelantan yang ber-ic-kan 03. Tapi menetap di Pahang sejak bayi lagi. Jadi aku anak jati Pahang la kiranya. Sebab lahir di Kelantan? Aku anak sulung, jadi mama nak berpantang di rumah mek (nenek aku), jadi beberapa minggu sebelum mama due, papa bawak mama balik Kelantan.
[Teeettttt...Apa merepek. Takde orang nak tahu pun]

Tujuan balik kali ni, cousin aku, Abe Ngoh a.k.a Abg Khalil kahwin. Pagi 23 tuh hajatnya nak bertolak awal pagi, sebelum subuh. Subuh boleh singgah kat Raub or Lipis or Bentong. Kiranya, nak sampai ke rumah pengantin perempuan sedang-sedang elok la. Sayang. Tak berkesempatan. Disebabkan, tidur lena yang amat, lepas Subuh jugak sudahnya. Dalam jam 7 kami keluar rumah, pergi isi minyak, beli roti sikit buat alas perut. Singgah di Genting Sempah, breakfast then perjalanan di teruskan. Nasib kami baik kerana trafik agak lancar. (Skema dowh! Macam info trafik pulak).

Tengahari dalam jam 1.30 petang, kami sampai di Gua Musang. Berhenti rehat sebentar bersama kit-kat. Erk? Singgah lunch kat Hentian Gua Musang yang baru. First time dan terbaek wooo!!! Toilet cantik, makanan okay, tak mahal dan sedap. Dan buat kali pertama, MFC. Tak ingat M stand for what, tapi FC tuh friend chicken la. Pizza pun ada jual okeh! Kiranya Pizza Hut+KFC la. Excited nak try ni. Beli la nugget, fries dan mashed potato. Okayla rasa dia, cuma mashed potato kureng la. Sudahnya sampai kat Pasir Mas lebih kurang jam 4 petang.

MFC, Packaging lebih kurang KFC.

Adam layan fries. Semua dia punya. Tak boleh kongsi.

Esok hari, kami pergi ke Pasar besar Pasir mas. Lokasi yang nak dituju awalnya, Rantau Panjang, since hujan, cancel lah trip to Rantau Panjang. Sana murah sikit nak shopping jersi dengan seluar jeans. Jadi, kita shopping la kat pasir mas ni je la. Dapat la suami sambar jeans 2 helai. Itu jer dapat sambar sebab lupa nak withdraw money. Ingat ada banyak lagi dalam wallet. Dah membeli-belah, singgah makan dulu. Pekena mee cambo sekali. Tak lupa, favorite aku, Lokcin a.k.a Satay ikan. Nyum! Nyum! Nyum!

Makan mee cambo. Licin mangkuk
Suami aku, Zul, Aku, Adam, Yus, Amirul

Lokcin

Pergi pasar kena seberang jalan ketapi.

Dah shopping, tiba masa nak beli budu pulak. Nak beli yang ori dari perapan, fresh dari kilang budu. Cedok dari tong tuh. Baru pekat bau dan rasa dia. Memang terbaik la!

Beli budu
Malam...pergi bunut susu. Ada tahlil sikit. Lahpiun, tolong-tolong mana yang patut untuk majlis besar esok hari. Settlekan 'sisa', Kemas-kemas rumah sikit dan sewaktu dengan nya la. Malam tuh cadang nak ke Wakaf Che Yeh, tapi hujan sangat lebat. Cancel la. Nasib dah beli kat pasar siang tadi.

Tumpang pelamin

Hujan lebat, turun tak berhenti-henti. Rumah nenek naik la air sikit. Tapi takat betis jer la. Kenduri kahwin sepupu aku dalam keadaan hujan yang lebat. Dalam pada tu, ramai jugak orang datang tuh. 3 hari hujan tak berhenti. Mahu tak naik air.

Bersiar-siar. Akhirnya.
Hari nak balik ke KL, air dah  surut. Alhamdulillah...Tengoklah gambar kat atas ni. Adam boleh jalan-jalan atas tanah ni. Sepanjang on way back, hanya di Kuala Krai air naik tinggi. Tapi masih boleh lalu la. Sementara tunggu boleh lalu tuh, sejam jugak la kena tahan dengan polis. Sebabnya air deras. Takut hanyut kereta. Gambar bawah ni, kiri kanan adalah sungai. Air sungai melimpahi jambatan.