page

Saturday 5 January 2013

Flat vs Teres

Tahun baru masihi 2013. Aku mulakan hari pertama di tahun ini dengan masak Soto buat yang terchenta. Segalanya first time. Ini first time aku masak soto untuk suami aku, sejak kami kahwin. Dulu bujang aku selalu buat. Tapi biasanya untuk open house je. Tentulah mama yang head chef. Aku tolong kacau dan rasa. Well, menjadi. Dan suami aku suka dengan sup soto aku. Sukanya!  ^-^

Dan semalam, aku buat donut. Juga buat pertama kalinya. Nak ber-yis bagai semua. 100% ikut resepi. Tapi kali ni, si budak bertuah yang habiskan. Adam Zafran. Ayahnya dah kenyang melantak nasi. Nak dijadikan cerita, semalam balik dari kerja, suami aku macam biasa terus ke dapur, bukak peti, minum air sejuk dia tuh la. Sambil intai-intai lauk-pauk. Aku jarang hidang lauk, sebabnya suami aku balik tak ikut masa. Jadi dia balik, aku panaskan lauk, THEN baru hidang. Kalau dah lewat sangat, aku hidangkan terus nasi dan lauk sepinggan. Lepas intai-intai lauk kat dapur tuh, suami aku ke ruang tamu dan ...

"Sayang, dari awak belajar buat kuih-kuih ni kan, baik awak belajar pelbagaikan lauk. Masak ayam celop tepung 4 rasa ke, tauge masak telur itik ke, bla bla bla...."

Dia dah bagi hint aku masak lauk yang sama la tu. Tapi macam biasa, example lauk yang dia bagi of course ntah pape.

"Bukan apa, kuih-kuih ni abang makan sikit je. Bukan macam makan nasi, penuh pinggan. Bertambah-tambah. Betul tak?"

Sebenarnya, aku faham sangat maksud suami aku tuh. Maklumlah, semalam memang lauk orang bujang. Tauge masak kicap dengan ayam masak merah. Bosan sangat dah. Baik makan kat luar, banyak pilihan. Dan dulu, aku selalu explore lauk-pauk baru. Yang aku tak reti masak, yang tak pernah masak, semua aku try, semua aku masak. Cuma sejak aku pindah rumah ni, segala kreativiti aku terbatas. Sangat terbatas. Ikut apa yang ada jer dalam peti dan kat dapur tu.

Sekarang aku tinggal di rumah teres yang agak jauh dari kedai runcit. Nak pergi kedai je, harus naik kenderaan. Nak masak pun terhad jugak. Kadang-kadang ada jer barang or rempah ratus kecik-kecik ni takde. Bila dah takde, mulalah kan... Kalau beli sekali harung banyak, susah jugak. Kang layu daun purut, daun kunyit tuh. Best duduk rumah teras, surrounding area and environment kat sini pun bagus. Ada laman, boleh bercucuk tanam! Dulu, memang aku nak menanam bagai belakang rumah, tapi sekarang, rumah belakang ni dok renovate, jadi secara tak langsung, pekerja  indon-bangla berkeliaran. Dan, 2 rows in front ada naik teres baru, jadi makin ramai la orang-orang ni. Aku pun berkurung jer la dalam rumah. Jarang la nak bawak jalan keluar. Tunggu ayah balik. Haaii..rumput pun dah makin panjang.

Dulu, sebelum pindah sini aku duduk kat flat taman medan tuh. Haaa...senang dan seronok la. Google resepi, jumpa, turun bli bahan-bahan. Naik, masak.  Kedai runcit lak macam kat kampung, yang susah nak jumpa kat pasaraya ada. Contoh: kapur. Puas aku cari satu tesco kat  sini. Takde. Kat umah lama jugak yang senang. "Macik, nak sekian-sekian". " Ha...kat lorong 2 tuh nak, tingkat atas sekali". Kadang, tak tahu nak masak lauk sekian-sekian, tanya jer makcik tu. Siap diajarnya. Dan, tak pasal-pasal jadi rapat. Asal singgah beli, borak sakan la aku. Jadi mak-mak pulak. Jiran sangatla peramah. Main tukar-tukar lauk. Seronok! Tapi, susahla sikit duduk sana. Rumah kecil, isinya ramai...

Takpela, hal kecik je. Bisa di setelkan selera suami tuh. Pasni kena buat list dah, dalam seminggu tu  nak masak apa. Macam jadual makan kat dewan makan asrama dulu-dulu. Siapa pernah jadi pengawas asrama mesti pernah tahu jadual makanan asrama, lagi-lagi biro makanan.

Disebabkan semalam suami aku komen macam tuh semalam, hari ni aku masak: Nasi Arab! Hoh! hamek kau...sedap ape! First time jugak tu. Balik ni makan banyak-banyak tau darling. Hihihi...

No comments: