page

Thursday 28 May 2015

Kerja Paling Susah & Liat

Sejak-sejak dah jadi suri rumah (again) ni, makin liat aku nak buat satu kerja ni. Sangat-sangat malas campur tak suka giler. Kena ada satu inspirasi atau satu semangat yang mmbara-bara baru boleh aku buat kerja ni dengan jayanya. Dan kalau dah berjaya, "Terima kasih Ya Allah. Syukur sangat-sangat. Tenangnya rasa. Terima kasih bagi kekuatan untuk melakukannya"

Apa Dia?


LIPAT KAIN

Ya, lipat kain. Paling susah dan paling liat. Aku lebih rela tengok kain tu bertimbun-timbun atas sofa tu. Kadang-kadang nak cari pakaian yang halus-halus (stokin, spender contohnya) pun kena belek. Hahaha...itu bila dah tahap kronik la. Itu lebih kurang dalam seminggu kain-kain bersantai atas sofa.

Macam entry ni, ditulis sejurus habis lipat kain sambil-sambil menonton cerita Munna Bhai kat TV2. Sepanjang 3 jam tulah aku melipat baju tanpa gangguan. Kalau ada gangguan? Itu yang jadi 5,6 jam lipat kain. Baik tak payah lipat terus. Hahahah...

Pernah satu tahap tu, aku punyalah malas melipat sebab banyak gila kain (baru balik dari kampung, faham-faham je lah longgokan baju tu banyak mana), aku suggest pada en.suami kain kita gumpal-gumpal letak dalam bakul je. Nak, ambil je. Kedut gosok. Dengan muka paling innocent "Boleh je. Jimat sikit ruang, jimat duit. Tak perlu beli wardrobe. Beli bakul paling besar sekali" Fuuhhh....Kena setepek. 

Aku ada baca antara tips untuk bagi seronok bila lipat baju ialah ajak la en.suami lipatkan? Sambil-sambil boleh bermanja-manja.

Tak payah la. Kang kain kemana, orang kemana. Hahaha... Takde la, kang aku jugak yang sakit mata. Lepas tu, sakit jiwa nak lipat balik kali kedua. Baik aku lipat semua sendiri. Sekali harung. 

Takpun, lepas angkat kain terus lipat. Selalunya, memang takkan boleh buat macam tu. Angkat kain dalam pukul 4 atau 5. Lepas tu masak untuk dinner, bagi anak-anak makan, main-main kejap. Mandi. Solat. Baca buku. Tidur. Dan selalunya, aku akan tertidur sekali dengan anak-anak. 

Hmmmm....Takde ke orang nak cipta mesin untuk lipat kain yer? 








No comments: