page

Wednesday 5 August 2015

'KOT' yang menyenangkan

Rasanya...semua orang suka tambah perkataan 'kot' diakhir ayat. 

"Ye kot"
"Mungkinlah kot"
"Rasanya kot"
"Kat sana kot"
"Macam ni kot"

Dulu, selalu kena marah dengan mama sebab 'kot' ni lah. Ye lah, 'kot' ni biasanya untuk sesuatu yang kita tak sure atau jawapan yang paling selamat. Kalau sure pun, untuk jaga hati takut orang terasa dengan jawapan yang tak sedap di dengar. Selalunya lah. 

Tapi...

Kalau dah selalu sangat guna, menyampah jugak. Hahaha...macam Adam baru-baru ni. 

"Along, beg sekolah mana?"
"Dalam almari kot"

"Along, ibu kata baju letak dalam bakul mana?"
"Bakul blue kot"

"Nak makan nasi ke mee pedas ni?"
"Mee pedas kot"

Dan tiba-tiba, dalam bentuk arahan pun dia jawab kot

"Along, masuk bilik air mandi"
"Boleh kot"

Haaaa??? Nak kot jugak? Bertuah betul.

Tapi...aku ada satu situasi yang agak awkward sebenarnya terjadi pada aku minggu lepas. Dan aku rasa perkataan 'kot' itu menjadi satu penyelamat untuk aku. Penyelamat dari keluarkan perkataan tidak sepatutnya. Seriously.

Masa tengah lepak tunggu sekolah Adam punya  roadshow habis, sambil makan nasi lemak 3 bungkus dan bubur lambuk sebekas, datanglah seorang mak ni. Katanya, anak dia pun join jugak. Tapi dari branch lain. Aku pun berborak-borak la. Sampai la dia tanya "ambil half day la yer arini? I terpaksa ambil cuti sebab husband I kena pergi Jepun pagi tadi. Close deal business. Ni pun, I datang bawak myvi je. Audi I masuk bengkel" . Wahhh...orang kaya ni. So, dengan rasa rendah diri, sambil senyum-senyum aku jawab "Eh, taklah...sy memang tak kerja. Surirumah sepenuh masa. Duduk rumah je".  Dia reply "Oooooo..."  Dan seterusnya senyap je.

Kemudian, anak dia kena jawab untuk slot matematik.

"Alamak...anak I matematik lemah. Teacher cakap anak I untuk slot english" Dalam nada yang agak panik la. Tapi...okay je anak dia. Boleh jawab semua, bagus. Dia lega dan kemudian urut dada. Dia pandang aku kemudian cakap "Fuhhh...nasib baik tau. Nasib la I ada ajar kat rumah. Aritu I jumpa teacher dia suruh ajar I supaya senang I nak ajar anak I kat rumah". Waaa...kagum aku. Bagus dia ni. Cari inisiatif untuk anak berjaya. Aku pun nanti nak buat perkara yang sama la. Nak faham kaedah kat sekolah macam mana. Boleh apply dekat Adam nanti. Senang. Taklah pening dia nanti. Sekolah ajar lain, aku ajar lain. Hahhaha...

Tiba-tiba kawan baru aku tu keluarkan pen dan kertas. "Meh I ajar U cara teacher tu terangkan kat I. U mesti tak tahu ni sebab U kan suri rumah. Biasanya mak-mak yang kerja mesti tahu  ni"

Hmmm...Lain macam ayat last tu. Takpe, kita dengar je sambil kutip-kutip ilmu. Dia cuba explain guna kaedah-kaedah tu, tapi jawapan pulak salah. Contoh: 7+2 = 9, tapi guna kaedah tu jadi lain pulak. Dia pun garu-garu kepala sambil "kejap ye, I lupa macam mana". Aku pun tunggu je la... Last-last dia give up. "Kesian la U. Macam mana U nak ajar anak U". Aku pun sedapkan hati dia, cakap "Takpelah anak saya ni kecil lagi. Baru nak masuk 4 tahun."

Aku pun belek-belek la kertas yang dia conteng-conteng tu. Dengan perlahan aku ambil pen, then conteng balik. Buat kira-kira guna kaedah number line tu. "Eh...macam ni KOT kan cara dia". Dia tengok-tengok, belek-belek..."Aah la...betullah ni, Haaa...macam ni la. Mana U tahu ni. Jiran-jiran I yang surirumah pun tak tahu. I ada ajar diorang hari tu".

Jawab aku

"Sy main hentam je. Hehehe"

Dalam hati nak jugak jawab, senang je ni. Oh ye, saya dulu cikgu math. Tapi takut lak dia malu pulak. Kan saya ni surirumah je. =)


2 comments:

Unknown said...

Kahkahkahkah!! Patutnye ko jawab balik depan muka dia.. Berlagak tak kena tempat.. Choiiii!!!

hazwani said...

hahaha...ko ni. aku baru nak jadi sopan santun. Nak simpan laser-laser ni. Sapot sikit. Bhahha