page

Monday 10 August 2015

"Saya sudah makan. Makan itu kanji"

Jiran aku kiri kanan depan belakang semuanya cina. Semua baik dan friendly sangat. Dan yang paling utama, diorang suka bercucuk tanam/berkebun. Lagi-lagi aunty belakang rumah ni. Penuh pasu belakang rumah dia. Siap tanam macam-macam tu. Cili padi, daun pandan, serai, lengkuas, macam-macam la. Dan setiap kali aku bukak pintu belakang, terutamanya time nak masak la, mesti aunty ni hulur-hulur hasil tanaman beliau. Aku juga yang untung. Hehehe...

Setiap pagi, aku bukak pintu mesti tegur-tegur aunty ni. Kalau kebetulan dia pun tengah lepak kat luar la. Samada tengah siram pokok-pokok kesayangan atau exercise kat tangga belakang rumah dia.


"Morning aunty. Sudah minum? Sudah makan?"
"Not yet la makan. Tapi sudah minum"
"Minum kopi ke? Kenapa tak makan lagi?"
"Itu nanti pukul 10 baru saya masak & makan"
"Mahu masak apa?
.
.
.
.
.
"Mahu masak kanji. Buat bubur kanji"

_________________________________________________________________

"Aunty, masuklah dulu, makan sekali"
"Takpa...takpe...saya sudah makan bubur kanji itu pagi. Kenyang lagi"

_________________________________________________________________

"Lu masak apa pagi ni?"
"Macam biasa aunty, mee goreng. Anak-anak suka makan la aunty. Kejap aunty, saya bagi kamu sikit"
"Takpa-takpa..saya tak mau. Kenyang. Pagi ni sudah makan kanji."

Itulah menu dia pagi-pagi. Kanji. Bila tanya..kenapa aunty suka makan kanji. Sedap dan sihat. Aku setuju bab sihat tu, sebab dengan umurnya yang pada aku dalam 80lebih tu, masih boleh angkat pasu besar. Dan takde masalah kesihatan yang lain.

Lepas ni nak masak kanji je jugak lah untuk diri sendiri. Tapi...kenyang ke aku? Pagi tadi je dah baham 4 keping roti canai. Huk huk huk...




No comments: