page

Thursday 24 May 2012

Masih teringat detik itu!

Hari ni, sepupu aku yang dh sarat tuh mula terasa sakit-sakit. Now, kat hospital serdang! Dh bukak 3cm. Dlm kul 5 kot dh rase sakit- sakit dan terus g hospital. Semoga baby keluar cepat! Teringat pulak waktu aku nk delivered si boolat, Adam Zafran.

6 Sept 2011 dalam masih mood raya. Selepas seminggu beraya,  aku dari kampung nak balik KL la sbb suami dah start kerja on Monday, 5th Sept 2011. Dah siap packing , tibe-tiba mama datang dan cakap

 "Along, tak yah la balik. Papa tak bagi balik. Papa tuh rasa awak dh tak lama je lagi. Kalau sakit masa farik kt site camne? "
 "Tapi tak rasa sakit pun lagi, lambat lagi tarikhnya. 16 Sept"
 " Takyah la. Kang bising papa tuh"
 "....... baiklah" 

Jadi, keluarkan semula baju aku dr beg. Tinggal barang suami je dalam beg. Sabtu tuh suami aku pulang ke KL dengan adik aku, balik awal la taknak redah jammed katanye.  Ahad tuh mereka berpoya-poya. AMboiiii suamiku, mentang-mentang jadi bujang kejap yer. Seronok bersuka ria nampak! Hihihi...

Subuh isnin, aku bangun nak sembahyang subuh tapi badan rasa melekit jadi aku buat keputusan mandi dulu lah. Opppssss! ada tompok merah di situ. Dh siap mandi, aku bitau mama...dh risau la sbb tanda dh sampai. Terus kemas-kemas beg nak bawak g hospital. Ishh...excited sungguh mama nak jadi nenek. Pagi tuh pergi KKIA Muadzam. Transfer case ke MS la sbb nk branak kt sini kan. Register pastu citer kat staff nurse tuh. Dia kata kalau sikit takpe. Tapi kalau dh sakit sangat terus ke wad bersalin kt hospital. 

Esok pagi, kejadian yg sama berulang. Mama ngan papa suruh pergi hospital tapi malas la...nnt jadi macam semalam kena balik rumah semula. Tapi tiba-tiba macam nak minum air kelapa. Dan sakit dah mula datang. Nak cakap sakit sangat tuh tak lah tapi lenguh la pinggang. DH lepas zohor rasa sakit smpi tak senang duduk. Papa suruh g hospital, aku cakap lepas asar la. Makin lama makin sakit. Setiap 10min contraction. Dh abis solat asar rasa sakit yang amat. Kekerapan ke bilik air sangat la banyak. Aku dh tak boleh degil lagi. Terus ajak papa ke hospital. Mengalir air mata tahan sakit.... 

Sampai jer hospital, nurse suruh masuk labor room. Dtg bidan usap-usap perut sambil cakap 

" Kak long, napa lambat sgt datang ni. Dh turun kepala baby ni. " .
 
Di baringkan atas katil, di suruh kangkang...suuuppp, jari dia masuk da! Nyilu pun ada. Rupanya dah 6cm bukaan. Patut la sakit sangat! Jam 5.30 pm aku masuk dan sakit yg sangat bermula kul 7 pm  waktu tuh dah bukak 8 cm. Inilah yang dikatakan sakit yang tak boleh nak cakap. Nyawa dihujung tanduk! Kagum dgn mama yg tahan karenah kami 5 beradik walau dh 5 kali juga hampir nak mati. Kagum juga kepada semua ibu-ibu di luar sana dan juga kagum dengan diri sendiri kerana berjaya merasai detik ini.

3 jam dalam labor room akhirnya, jam 8.30 pm si kecik keluar! Keluar je dari pintu tuh, nyaring suaranya nangis. UUUwwwwaaaaa!!! Hilang rasa sakit. Itupun lepas doktor laki datang sbb aku teran baby takmo kuar! Malu weh!!! Masa jahit dh tak terasa sakit sbb tak sabar nak pegang baby tapi lamanya nak tunggu kene jahit. ada la dekat 2jam. Dh la sejuk.. Ketaq! Nasib la nurse kat situ baik-baik. Bagi segelas milo panas dan selimutkan aku. hihihi.... Suami yang kat luar pun tak sabar siap sms lagi.

" sayang, lamanya. Nak tengok Adam "
Alahai...nak tgk Adam je... Ibunya? sob...sob...sob.. T_T
Dah la sampai lambat. Kata nak teman! 

Dh setel semua, jahit, bagi susu, check jahit barulah masuk wad. Jam dh kul 11. Tapi disebabkan ada 2 kes je bersalin aritu, nurse kasi la mereka masuk melawat aku. Wahhh!!! ramainya kat luar! Mama, papa, ebi (adik bongsu aku), jiran-jiran, rakan-rakan (patut dinner ngan diorg malam tuh), dan suamiku.

Bergilir-gilir mereka masuk. Masih terbayang gigilnya tangan suami aku pegang Adam Zafran buat kali pertama dan azankan nya. Gigil juga tangan papa aku pegang cucu pertamanya dan azankan jugak. Nenek pun gigil. EH, 2 kali Adam Zafran di azankan la!

Dan bermulalah episod baru dalam hidup aku menjadi seorang ibu dan lengkap sudah kitaran hidup aku.

Lepas bersalin ramai tanya

" Pasni nak beranak lagi? aku serik... CUkup la sorg"

Aku jawab dengan selambanya

" Haruslah nak branak lagi. Aku nak 6 orang anak.  Mana cukup sorg. Pasni nak kembar la. "

Serik? Tidak! Pengalaman yang sangat bernilai. 
Seronok mungkin. Aku tahu ianya sakit tapi percayalah kesakitan tuh akan hilang bila lihat wajah polos si comel! Percayalah! ANtara nak atau tidak jer.

Kalau mak ayah aku boleh didik aku dengan sempurna. PAsti aku dan suami boleh juga. Aminn... InsyaALLAH kami boleh. 


:: My great weekend ::


:: Ayah dan Adam Zafran ::


:: Ibu dan Adam Zafran ::


1 comment:

Pa'ang said...

Blogger baru Al Yamani...gud luck yer