page

Wednesday 18 November 2015

Kepercayaan

Percaya
Kepercayaan

Sesuatu yang wujud dalam semua perhubungan. Dan antara sesuatu yang paling penting dalam perhubungan. Tidak kira apa jua jenis perhubungan.

Antara
Ibu Bapa dan Anak
Suami dan Isteri
Sahabat handai
Jiran Tetangga
Rakan sekerja

Dan paling penting dengan pencipta kita, ALLAH
Sebab itu adanya Rukun Iman.
Ingat tak? Rukun Iman?
Haaaaa.....cuba sebut enam isi rukun iman tu?

Hari ni nak cerita tentang bila Kepercayaan itu hilang dalam perhubungan.
Bila Kepercayaan itu hilang, ibarat hilang atau putusnya satu ikatan dalam perhubungan. Yang mana ianya akan menjadikan perhubungan itu hambar. Ianya juga boleh jadi hilang hormat. Dan, paling teruk bila ianya menjadi dendam. Dendam ini paling bahaya sebab ianya macam satu perasaan nekad untuk membenci.

 Banyak kes yang aku baca, lihat dan dengar, dan juga pernah alaminya sendiri. Aku pernah hilang kepercayaan terhadap beberapa individu. Ada yang dah okay, ada yang juga sampai hilang hormatnya aku pada dia. Tapi, taklah sampai berdendam. Cuma, kalau boleh aku akan cuba elak dari jumpa dengan si polan. Kalau jumpa, akan terflashback semua cerita belasan tahun.

Mesti melibatkan dua pihak.
Pihak A, individu yang aku gelar pemangsa (boleh ek?)
Pihak B, individu yang aku gelar mangsa

Bila berlaku hal, hilang percaya ni, seharusnya Pihak A lebih alert dan fokus untuk kembalikan kepercayaan itu. Terutamanya, apabila melibatkan masalah antara keluarga. Usahalah sehabis baik untuk menagih kepercayaan itu walaupun susah. Bukan hanya, berserah dan berharap pihak B akan pulih sendiri dihanyut masa. Dan pihak B kena cuba bagi peluang untuk memaafkan. Yang ini pun kena usaha lebih. Sebab ianya memerlukan satu kesabaran yang super-saiya!

Teringat kes kat rumah lama, bila jiran sebelah selalu mengambil (baca:mencuri) harta jiran-jiran. Dari selipar, ke baju kain dan tudung, pasu bunga, dan apa saja yang boleh dicapai di laluan dia sebelum sampai depan pintu rumah. Sampai aku dah pindah pun dia masih lakukan perkara yang sama. Sudahnya, kena pulau. Asal dia lalu, semua orang tutup pintu. Angkut semua barang-barang masuk rumah. Memang licin la koridor tu. Bila dah tersedar, macam-macam dibuatnya. Hantar makanan, belikan hadiah, pernah juga cuba berborak dengan orang melalui tingkap yang ditutup dan tak dilayan (sedih kan? Aku rasa ini kejam sbnrnya), minta maaf dan mengaku salah. Lama kelamaan, jiran-jiran pun lembut hati dan mula bertegur sapa. Tapi, sebelum tu, memang berdiskusi la. Lama jugak la kalau ikut si pencerita. Dan keadaan dah kembali okay.

Semuanya...usaha!

Tak susah pun. Bak kata mama, antara ego tu tinggi ke rendah.

Tapi...satu yang aku pasti, kepercayaan yang diberi buat kali kedua tidak akan sama seperti yang pertama. Kenalah hadapi yang satu tu.
















No comments: