page

Friday 20 March 2015

Cerita sisi aku

Bukan semua orang faham situasi dan cerita kita. Kita cerita dari sisi kita, bukan untuk pancing simpati, untuk glamer ataupun pancing undi. (eh?). Cuma ini cerita kita. Kita cerita suku dari apa yang berlaku. Tidak semua yang diceritakan kepada semua. Banyaknya untuk simpan. Jadi, bila ditegur atau dibahaskan "Ala...u can do this, u can do like that", buat apa nak melatah. Kalau tersentap pun, takpe, mereka tak faham. Dan mungkin mereka concern dengan keadaan kita.

Dari apa yang aku belajar daripada seseorang yang bukan musuh tapi bukan juga seorang kawan. Cuma seseorang yang pernah singgah menambahkan warna dalam hidup aku. Katanya "baca & hadam ayat i perlahan-lahan". Ingatkan hadam untuk makanan je. Selepas puas baca dan makan ayat-ayat dia, aku baru sedar yang dia bercerita dari sudut dia. Yang mana, dia menulis dalam nada dia bercerita. Tapi, dari pihak sebelah lain iaitu aku yang membaca. Aku membaca dengan nada aku. Ayat dan cerita yang sama tapi nadanya yang lain. Yang menyebabkan percanggahan di situ.

Kita tulis dalam ayat penyata, dia baca dengan ada tanda seru. Tak ke lain jadinya?

Tak mengapa...kasut aku hanya aku muat. Walaupun kita mungkin saiz yang sama. Saiz 5.

Terima kasih kerana sudi dengar dan baca cerita aku.


No comments: