page

Monday 16 March 2015

Melekat

Adam dan Aina ni memang tak mesra dengan orang lain. Dan agak penakut. Kalau hilang kelibat aku terutamanya, mesti menangis. Adam dah besar ni kurang la sikit. Tapi kalau tersilap tegur orang ke, tersilap pegang tangan mesti melalak macam kena pukul. Macam takut sangat pun ye jugak. 

Dulu, Aina waktu kecik-kecik okay je. Pass orang sana pass orang sini. Relax je. Tak nangis janji perut penuh. Siap, orang compare. Aina good, tak macam abang. Asyik menangis. Taknak dengan orang lain. Hmmm...bila dengar orang cakap macam tu, memang kecik jugak hati, tapi tahan je la dengan harapan, lama-lama senyap la nanti diorang tu. Tapi sekarang, lain pulak jadinya. Ainalah juaranya. Aku ke dapur je pun, dia punya melalak. Macam kena dera. Lagi dasyat dari Adam. Adam senang jugak untuk dipujuk. Aina? Susah...Bila sekarang Aina macam ni, orang-orang yang compare diorang ni dulu-dulu, terus tukar ayat. Ishhh...lagi dasyat dari abangnya ni. Abang dulu okay lagi. Waktu aku dengar omelan-omelan tu, senyum hujung bibir je aku. 

Dua-dua ni memang jenis melekat. Semua orang dia taknak kecuali aku, Farik dan nenek (mama aku). Yang lain, payah. Even, dengan pakcik-pakcik diorang. Kalau jumpa, Adam akan buat perangai. Malu-malu campur mengamuk. Nyorok-nyorok tapi baling barang. Dalam setengah jam lepas tu, okay dah. Macam tak boleh berpisah pulak. Nak mengekor je. Tak kisah dah ibu dan ayah.  Dan setiap kali Ayah Ngah nye datang, mesti nak ikut balik. Aina pulak, memang payah la. Tapi kalau ada Adam dengan dia, dia okay. Kiranya, Adam ni pelindung la. Macam aku tinggalkan budak berdua ni dengan adik aku bulan lepas.


Macam ni, dah kamcing, lepak celah kangkang Ayah Ngah pun okay je. Hahaha...

Bila anak-anak aku sentiasa melekat dengan aku, memang jadi lelah nak uruskan. Kadang-kadang memang tak boleh nak buat kerja rumah langsung. Lepak dan layan je lah perangai diorang. Sampai kadang-kadang aku nak masa untuk diri aku sendiri. Tapinya, bila takde bebudak ni mulalah rindu merindu. Takpelah...ikut je la flow kehidupan ni. Kejap je pun diorang ni kecik. Besar-besar nanti, mesti malu nak melekat dengan ibu dah. 

Cuma satu pesanan pada mereka-mereka yang jumpa anak-anak macam anak aku ni, tolonglah. Jaga pertuturan dan bahasa. Dalam banyak-banyak komen yang diberi, yang paling pedih aku dengar ialah "Asal nampak ibu je mulalah nak nangis, kena belajar tinggalkan anak-anak ni. Jangan nak berkepit je. Baru tak manja dan bergantung dengan ibu dia je."

Ada betulnya dalam ayat tu, cumanya aku lah satu-satunya ibu diorang. Diorang ialah anak aku yang lahir dari rahim aku ni. Kalau tak bermanja dan bergantung dengan aku dan jugak suami aku, dengan siapa lagi? Kadang-kadang aku yang tumpang bermanja dengan anak-anak ni. Feeling dia lain tak dimanjakan oleh anak. Dia akan treat kita macam mana kita treat dia. Berbunga-bunga je rasa bila manja dengan anak. Hehehe....


No comments: