page

Thursday 3 September 2015

Macam mana nak hidup?

Hari ni ada seseorang ajak aku join MLM dia. Aku ingat dah takde orang nak ajak join. Ada lagi rupanya. Taktik dan cara yang sama. Tunjuk kemewahan yang dia ada. Koleksi-koleksi handbag dan kasut yang dia ada. Gambar-gambar lokasi percutian yang ditaja.

Salah orang perempuan ni nak target aku rasa. Handbag? Kasut? Bukan citarasa aku. Cuba tunjuk gambar kek ke, cream puff ke, karipap ke, nasi kerabu ke. Barulah betul boleh pancing minat aku. Dan dalam banyak-banyak ayat pancingan tu, ada satu je yang menarik minat aku

"Kalau satu masa ko bercerai atau laki ko mati, ko nak hidup macam mana? 
You have no job. No money."

Well...perkara pertama dalam fikiran aku. 
Mana kau tahu aku takde duit walaupun aku tak kerja?
Apakah kerja itu tertakluk pada gaji bulanan ataupun bonus mencanak bila dapat downline?
Duit itu ada je mana-mana. Of course aku ada duit. Dan sentiasa dapat duit

Bila seluk poket seluar suami sebelum basuh baju
Bila kemas katil tiba-tiba ting..ting.. duit syiling jatuh
Bila kemas drawer atau almari atau shelf ada je kertas-kertas warna muncul
Bila nak vaccum sofa, ada je celah-celah tu.
Tengah-tengah baca novel mesti jumpa sekeping dua
Paling seronok, bila kemas handbag. Semua handbag. Setiap poket.

Duit la tu. ;)

Tapi taklah dapat segedebuk. 

Hehehe...

Jawapan aku:

"Hidup macam mana sebelum aku jumpa dia"

Rezeki Allah bagi. Usaha kena ada. Cuma sekarang aku memilih untuk menyusahkan suami aku. Sementara masa masih ada.  


No comments: