page

Thursday 5 July 2012

Perubahan Terbesarku

Kehidupan selepas kahwin banyak mengubah diri aku. Terutamanya dari segi hal-hal isi rumah. Dah kahwin, jadi isteri dan sekarang jadi ibu semua hal kena tahu dan kalau boleh jadi expert dalam semua hal, semua perkara. Lagi-lagi bila menjadi surirumah ni expectation orang tentang melakukan kerja-kerja rumah ni tentu lah 100% hebat kan? Tapi tidak aku. Namun, aku akan tetap belajar sehingga jadi supermom. Pasti!

Perubahan terbesar aku after kahwin ialah ke dapur untuk MEMASAK. Aku bukanlah seorang gadis yang pandai masak before this. Plus, aku sorang anak perempuan yang sentiasa dimanjakan oleh mama agar tidak ke dapur. Renyah katenye... 

Sejak kecil, sekolah rendah la yer ni. Balik sekolah kebangsaan dok umah orang before pergi sek kamus ( skolah agama petang). Kalau weekend pulak, memang takde la ke dapur. Pagi-pagi menghadap ke whiteboard belajar matematik sampai pukul 10 pagi. Then pergi main sampai tengahari, balik makan. Mama dah masak. Petang lepas asar, sebelum g main lagi kene baca sifir dulu depan papa. Dah pass baru boleh main. Balik nak dekat maghrib dah. Mandi, semayang, ngaji, makan lagi. Rutin weekend aku main. Asal nak tolong mama kat dapur, mama marah. Bukan tolong tapi makin sepahkan dapur. Lalu, disuruh tengok tv. Papa pantang tengok aku rilex-rilex ni di suruh belajar. Haddduuuuiii...
Bila nak belajar masaknya?

Sekolah menengah masuk boarding school. Lagi la...Balik hujung bulan bukan nak tolong, g main takpun tidur. Alasan: penat kat asrama. Banyak menda kena buat. Tapi yang best, asal balik je hujung bulan, lauk-pauk mesti sedap2... Pastu dengar la Papa ngomel: bila anak balik baru la papa dapat rasa makan sedap-sedap. hahahaha.... (Sampai sekarang pun!) 
Cuti sekolah, konon nak belajar la...tapi harammm!!!! Keluar jer. Jumpa kawan-kawan! Yelah, sekolah dah lain-lain. Takpun g main. Tapi sekolah menengah tak main lasak-lasak dah. Paling koman pun, dok lepak-lepak borak kat taman ke, kat umah member-member!
Bila nak belajar masaknya?

Bila dah masuk ipta lagi best! Semua beli...Tapi ada lah jugak masak-masak walaupun tidak dibenarkan. (yang tak boleh tuh la yang nak). Sampailah degree dok umah sewa. Rumah sewa memang kena masak sbb jimat duit. Tp aku ada tukang masak kat rumah tuh. Sedap pulak tuh diorg ni masak. Farah, Mai, Aa...memang suka masak. Aku? paling power pun cekodok la... Tuh yang hari-hari/pagi-pagi aku masak. hahaha...

Dah kawin ni?
Belajar la masak untuk jimat. Baru kahwinkan? Duit banyak nak guna...aku ingat lagi first time nak buat sayur kobis masak lemak. Aku tak pernah masak guna santan. Tak reti, kol mai,housemate aku tuh tanya cane nak buat... Kene gelak la... Bukan taknak tanya mama, nanti mama gelak. Ayat biasa: Laaa...bukan payah pun along! Pastu kene gelak kaw-kaw before ajar. Spageti pun mintak resepi kat farah, housemate aku. Oh! ingat lagi waktu ngandung, ngidam nak makan ikan rebus, call makcik aku kat kelantan nuh. Tanya cane nak buat sesedap air tangan die. Huissshhh! Memang aku sangat rugi sbb tak belajar dari awal masak-masak ni.

Now? 
Nak kata expert takla. Tapi boleh la kasi suami kenyang ke-buncit-an. Janji kenyang perut dan jimat duit kan? Diri sendiri pun puas hati bila masak sendiri. Lagi-lagi yang tak pernah masak langsung. Pastu call mama, bitau tadi masak tuh, masak ni... Mama tanya: Jadi ke? Pastu gelak lagi. 

Yang penting, sekarang aku dah boleh masak kari, kurma, masak lemak cili api dan paling penting, kangkun goreng belacan. Suami aku kata.... SEDAAAPPPP!!! 
Kira oklaaa....aku bersyukur sbb dikurniakan suami yang tidak cerewet dalam bab makanan dan terima kasih ALLAH, kerana percepatkan jodoh aku. Akhirnya, aku dah pandai masak! 

Nak rasa masakan aku? Mai la datang umah...hihihi...

Wow! Panjangnya entry ni...hihihi....

1 comment:

hostnz said...

nak makan free wani...