page

Monday 9 July 2012

Wanita: Kerjaya VS Surirumah

Well, entry kali ni adalah berdasarkan pemerhatian dan pandangan aku sahaja. Jd jika ada sesiapa yang terasa atau rasa tidak bersetuju, awal-awal aku nk habaq mai "Maafkan saya.Ini pandangan saya sahaja." 

Ok, cerita awal: my cousin punye wife, Si A tagging me in her post about "resting time". Maybe ada la someone yang bekerjaya cakap kat die weekend je time for rest, tapi kami surirumah? bila masa rest? Then  my cousin punye wife, Si B replied yang at least surirumah ada di rumah. Ok...dua-dua betul. Si A betol, Si B pun betol. They have their own point. But, let see dari dua-dua sudut ya.

Wanita bekerjaya

On weekdays: 
They have to wake-up early. Prepare breakfast for husband and children. Kalau anak sekolah, kene prepare kan anak pulak. Rushing hantar anak pergi sekolah. Then nak kejar punch card, masuk office banyak pulak kerja. Kena pressure ngan boss, kejar dateline. Dapat pulak officemate yang kaki kepoh or mengumpat. Tak sengaja ter-join. Takpun, stress sbb kene mgumpat. Balik petang, nak kejar ke dapur, masak. Basuh baju, Lipat baju, Kemas apa yg patut n prepare untuk esok: Gosok baju, kemas beg sekolah anak. Kena layan suami. Yang ada anak kecik, mlm anak berjaga lagi. Kat office ngantok pulak.

Tapi...mereka still boleh sarapan or lunch ikut masa. Boleh release tension pergi shopping/ karoke/ movie/ during lunch hour (especially jumaat). Boleh lari fikir tentang masalah di rumah. Dan kalau dapat suami yang tak kisah dan faham, tak sudahkan kerja rumah pun takpe. Kalau ngantok boleh tido time lunch kat surau. hihihih...

On weekend:
Nak rehat tapi still kene buat kerja rumah. Masak. Basuh segala baju/kain. Menyapu, mengemop. Layan anak lagi. Kadang-kadang, ada aktiviti luar pulak. Sedara datang rumah la, ada wedding la. Rehat? Dapat kejap jer.

Surirumah

On weekdays:
Kena bangun pagi jugak. Prepare breakfast. Antr anak pergi sekolah. Balik, kemas-kemas umah. Buat segala hal. Kang tengahri kena masak lg (mcm sy: MIL dok skali). Baru nk mkn, si kecik nanges nsk ajk main. Nak buat kerja ada ank kecik susah skit. Petang, masak lg. Angkt kain, lipat dan semua. Sama jer dgn wanita bekerjaya cumanya: kerja berterusan utk surirumah, kalau ada ank kecil lagi la kadang-kadang nk makan, kencing, berak pun tak sempat (untuk kes anak yg tak nk berenggang mcm saya la). Bila suami balik kerja baru la sibuk nak makan time tuh. 

Tapi...kami ada satu kelebihan, urusan rumah dan anak-anak semua kami tahu. Anak membesar depan mata.

On weekends:
Sama dengan yang weekdays sbb rutin kami sama setiap hari. Yang berbeza mungkin bila suami membantu sedikit-sebanyak. Jagakan anak. Dan kami  nak kuar time ni la. Dengan keluarga. Hihihi....


Pada saya, sama jer penat kan? dan bila masa nak rehat untuk kita wahai wanita? Bila ada waktu senggang la. Jangan mengharapkan satu hari atau satu masa yang panjang untuk berehat sbb bila banyak berehat makin banyak kerja akan mendatang. Betul kan?

Kalau di beri pilihan, saya memang nak bekerja bukan sbb boleh jenjalan shopping or tengok wayang sebagainya yer. Tapi saya yakin saya boleh lakukan kedua-duanya. Mungkin bukan dengan sempurna tapi dengan sebaik. Tapi, takpelah, saya enjoy jadi surirumah. Boleh layan cerita korea ikut masa. Hahaha... Saya pernah buat! Tengok korea sambil makan dan susukan anak. Power tak? Tak! Tapi huduh perangai! hahaha...

Ok...itu saja pandangan saya.
Jangan terasa yer kawan-kawan.




Gambar adalah Dari Google Image.


Housewife
VS
Working mom


1 comment:

Dilla Hamid said...

babe, suri rumah pun kira kerja apa. you're one of the supermom i've ever known. and infact you're a housewife with engineering degree. chill babe, bukan semua orang mampu jadi fulltime housewife dan bukan semua orang mampu jadi ibu berkerjaya.

:)