page

Wednesday 12 December 2012

banana cake in the house yaw!


Last week, dapat satu resepi yg sgt mudah, banana cake. The recipe was taken from my good friend's instagram. Ja a.k.a Hafiza hadi. Tengok gambar kat IG dia sangat mengiurkan. Jadi, mintak la resepi. I'm not the person who expert in baking, tapi bila datang rajin...memang bising la dapur. Alang-alang nak balik kampung petang tu, pagi-pagi aku dah mem'baking'. Boleh bawak balik kampung. Memang confirm habis. Adik-adik aku memang makan apa je. Lagi-lagi kalau aku yang masak. Sedap ke tak, belakang kira. Yang penting diorang kena habiskan. Sebab tu aku sayang dengan adik-adik aku, walaupun kami selalu bergaduh, bertekak. Hahahaha... 

Meh sini, aku nak share resepi dia, senang je. Pastila..aku hanya akan buat kalau sesuatu tu senang. Kalau susah tuh, ambil masa sikit la. Hahahaha...

Bahan-bahan:

120g tepung gandum
1 tsp baking powder
90g gula 
50ml minyak masak
2 biji telur

Untuk Karemal pisang:

Pisang, hiris seinci panjang. 
30g gula, 1tbsp air
2 tsp air

Cara nak buat:

First, ayak tepung gandum dengan baking powder.

Second, masuk telur, gula dan minyak dalam tepung tadi. Pukul sampi larut gula. 

Third, buat caramel pisang: Panaskan gula dgn 1 sudu air sampai perang, Tutup api, masuk 2 sudu kecil air. Masukkan pisang yang dah dihiris tadi. Gaul sampai sebati.

Forth, masukkan caramel pisang dalam adunan tepung tadi. Gaul.

Last, adunan yang dah cantik tadi, masuk dalam acuan kek yg dah dialas dengan kertas minyak. Masuk dalam oven yg dah dipanaskan pada suhu 180 degree selama 35 min.

Tadaaaa....

Tunggu bunyi beep! Then test dah masak belum. Yippie, dah siap! Makan time!

Selamat mencuba!


Dah sudah, masuk dalam acuan

Process untuk dibaking



Taaadaaaa...nampak sgt biasa. Tapi okaylah. Sebabnya menjadi la jugak. Tapi kalau tengok Ja punya pic kat IG, sangat mengeliurkan...Kena usaha lagi ni..       

No comments: