page

Friday 21 December 2012

Percaya kan kebolehan anak!

Lepas Maghrib semalam, aku sekeluarga keluar ke Tesco. Nak cari kain pelekat untuk bakal pengantin. Klasik kan hadiah? Mama memang kalau anak-anak saudara kahwin, mesti bagi hadiah kain pelekat dan kain batik. Tak pun, kain pelekat dengan kain pasang. Aku diamanahkan mama, cari kain pelekat. Nasib la ada, dekat bazaar rakyat dalam tesco ni. Murah jugak. Jadi, aku sambar untuk suami sehelai.

Okay, macam biasa itu bukan ceritanya, sekadar mukadimmah. Aku memang suka cerita campur-campur ni.

Dalam kereta,

Adam membebel. Tapi dalam bahasanya la. Aku mengeluh campur mengaduh, "Adam, bila nak bercakap ni?". Then suami aku jawab "La, Adam bercakap la tuh"... Senyap ... "Nak Adam pronounce clearly, macam orang lain." Aku jawab perlahan. Sebab aku tahu nada suami aku tu tandanya tak suka aku mengeluh macam tu.

Senyap lagi...

"Nape? Stress? Tertekan bila orang lain banding kan Adam dengan anak diorang? Bila orang asyik tanya bila Adam nak bercakap?"

Aku.. Senyap lagi. Dan jawab ringkas.

"Ada la sikit."

Laju je suami aku jawab.

" Dulu orang compare jugak, Adam jalan lambat. Tapi sekarang bukan main laju. tunggu nak berlari je lagi. Percaya pada kebolehan anak tu."

Aku? Krikkk...Krikkkk...

Betul cakap suami aku. Cuma, kadang-kadang bila orang tanya, compare, terkesan jugak dalam hati ni. Lagi pulak, bila orang pertikai, aku surirumah. Sepatutnya, anak membesar cepat dan lagi sempurna. Agaknya, aku yang belum cukup sempurna untuk jadi perfect mother! Aku kena usaha lagi dan belajar lagi. Semuanya Ilmu. Untuk Adam Zafran.

the smile just for me.


Add caption

No comments: