page

Monday 19 November 2012

I love food

I love food. Really loved food. Semua jenis makanan aku suka cuma aku tak makan pedas dan tak boleh minum air ber-gas. Langsung tak boleh carbonate drink ni. Aku bukan tak suka makan pedas tapi tak boleh makan. pedas. Mungkin darah Kelantan sgt pekat membuatkan aku tidak tahan pedas. Tapi, kalau masakan itu pedas yang sedap..mesti aku makan punya. Ada satu kes, aku pergi ziarah cousin aku, Abang Izwan kat Taman Melawati. Isteri dia, Kak Maya (orang nogori kalau tak silap aku) masak daging salai masak lemak cili api. Perghhhh!!! Pedasnyer Ya Allah! Maharaja pedas. Tapi sebab sedap, licin pinggan siap boleh tambah lagi. Mama pun terkejut tengok aku boleh makan pedas camtu. Sejak  aritu aku tahu aku boleh makan pedas sebenarnya. Hihihihi....

Aku paling suka makan kambing. Sangat. Kalau makan nasik beriyani, seboleh-boleh nak yang kambing. Tapi susah nak jumpa yang sedap. Satu lagi gulai kambing. Kalau kena yang sedap, perghh!! bertambah-tambah. Waktu bujang dulu, every weekend papa selalu beli capati 'tok'. Capati dia biasa jer, tapi kuah gulai kambing dia, power! Sbb tuh papa akan beli kuah kambing extra punya. Masa aku GSTT, aku selalu singgah beli capati kat tok. Beli 2 dapat 3, Beli 3 dapat 4. dan kuah nya mesti lebih. Sampai kadang-kadang tok suruh bungkus sendiri kalau dia ada ramai customer. Best kan?

Dan...keropok!
Ini memang dah azali sebati dengan jiwa. Kawan-kawan aku malah musuh aku pun tahu aku suka keropok. Boleh naik gila kalau seminggu tak dapat keropok. Keropok ni bukan keropok jajan tuh yer, tapi keropok ikan. Either keropok lekor atau keropok kering. Mana aku pergi kalau boleh mesti ada keropok. Kalau parents aku nak datang umah, siap order 2,3 bungkus. Kalau tak order pun memang dah tahu akan ade punyer! Dah kawen pun masih gilakan keropok.Sampai suami aku pun bosan dah. Kalau ajak pergi pasar, mesti keropok wajib beli. Adam pun dah terikut-ikut habit makan keropok aku ni. The power of ibu! Hahaah...

Pernah sekali, nikmat makan aku di tarik oleh ALLAH. Ketika aku sakit beberapa bulan yang lepas. Lepas satu-satu penyakit datang. Aku hanya boleh makan dalam bentuk cecair jer, takpun nasi dengan sup atau apa-apa saja yang berkuah. Tapi itupun susah nak telan. Sudahlah aku direct feeding anak aku. Memang sentiasa dahaga la. Dengan tak boleh makan, seksa dan derita. Sudah la memang underweight, makin critical underweight aku. Hanya ALLAH saja yang tahu derita aku. Waktu tuh aku dah bernekad, andai aku sihat aku akan hargai makanan yang di beri pada aku dan bersyukur. Dan hingga ke hari ini, alhadulillah, aku masih mampu makan dan kenyang dengan rezeki yang diberi. Cumanya, berat aku segan nak naik. 

Food hunting. Kan best kalau aku boleh buat food hunting ni. Try makanan tuh, try makanan ni. Rasa nikmat makanan. Lagi-lagi manisan dan pencuci mulut. Kalau aku seorang yang bekerjaya mungkin ya. Aku boleh hunting kemana-mana tanpa rasa bersalah habiskan duit suami. Hihihi...Tapi aku seorang surirumah, jadi aku simpan jer niat tuh. Dan bukan bermakna aku menyesal jadi surirumah. Tidak. Malah aku bangga. Sekarang bila suami ada kewangan yang lebih, ada jugak pergi jejak makanan. Hihihi... Bergantung pada kewangan dan masa. Pada masa yang sama, hubungan pun bertambah erat gitu...


Aiskrim Malaysia yang dah lama tak makan. Tak sangka ada lagi bunyi motor 'pin..pin..' kat sini.

Hawaii Teriyaki Ciken Chop kat New York New York Deli OU. Ni mmg sdp. Tapi mahal la. AKu pun dapat makan free sbb biras aku head kitchen kat situ. Jadi, pow die la...Hahah...


Ini hunting cake for celebrating Hari Ayah kat Secret Recipe, Setia Mall.

Cruchcy Deep Sweet Sour. 
Mushroom Soup at Silver Spoon, Damansara
Pengat pisang! Its yummy!
Minum-minum di Pakli Kopitiam
     
Muara Ikan Bakar, Tanjung Harapan 

   
Marche, The Curve

    
Ni kat Fullhouse, Sunway Pyramid



Ni kat Sari Ratu Nasi Padang,
Kelana Jaya

No comments: