page

Wednesday 28 November 2012

Solat Zohor paling lama

Sejak Adam dah pandai jalan ni, bebas sikit la nak solat. Lebih tenang pun ye. Kalau dulu, asal nak solat je letak dalam playpen. Confirm-confirm dia akan mengamuk marah. Menangis macam kena dera la. Tak bebas nak main kot. Sempit. 

Hak bermain hak kami! Erk??

Sejak dah boleh jalan ni, biar je dia atas lantai. Letak setambun pampers die, ralik la dia. Tak kacau langsung ibu solat. Dan senyap jer. Tak bebel, tak nangis, tak merungut. Hormat ibu tengah solat ye sayang. Bagus anak ibu. Jadi anak soleh yer. Tapi kali ni tak, dia siap berdiri sebelah. Mulanya biarkan je, sebab dia tak ganggu langsung pergerakan solat aku tapi tak kusyuk la jadinya. Tengah rakaat kedua, aku tengah ruku', dia datang. Aku nak sujud tak boleh. Adam berdiri betul-betul tengah sejadah tu. Posing tadah tangan. Lama pulak tu nak tunggu 'amin' nya. Bila dah 'amin', dia meniarap pulak. Punya la lama aku tunggu nak sujud ni. Entah berapa minit barulah dia bangun. Itupun sebab dengan bunyi notification tone kat handphone. Adam pergi je, cepat-cepat aku habiskan solat zohor aku.

Habis je solat, aku berdoa. Habis doa, terus capai Adam, geletek smpi nangis..

Haissshhh la anak. Uji kesabaran betol.  

Sejak pada tuh, bila aku ruku' dia mesti intai muka aku, sambil sengih tunjuk gigi kapak dia tuh. Dah la comel. Saje jer. Ishhh...

No comments: