page

Friday 23 November 2012

Jenuh mak di mall!

Adam dah boleh jalan dengan lajunya. Walaupun belom cukup tuff dan masih macam ketam, senget sana, senget sini..tapi lajunya macam lipas kudung. Kadang-kadang terhuyung-hayang. Kalau nasib baik, berdiri tegak lagi, tapi kalau tak, terduduk la. Kalau kita buat muka terkejut, nangis lah. Tapi kalau buat tatsu jer, sengih kemain. Siap gelak-gelak lagi. Konon tak sakitla. Eh, big boy kan?

Kalau masuk mall, semua kedai nak disinggahnya. Kalau datang masa peramah yang amat tuh, semua orang disalamnya. Tapi, yang pasti kalau nampak pak guard (shopping mall kan selalu ada pak guard berlegar-legar), selalunya Adam akan membebel. Macam marah pun yer. Pernah sekali, aku bawak Adam ke mall. Ayahnya masuk office, aku bawak Adam pusing-pusing. Biasalah bila budak baru berjalan, terhuyung-hayang la. Kejap ke kanan, kejap ke kiri. Lagi pulak mana nak didukungnya. Tengah Adam jalan depan aku, sepasang pakwe makwe sedang berpegangan tangan dari arah bertentangan terlanggar Adam. Dup! Adam terduduk. Aku angkat Adam and say sorry. Aku pun memang tak perasan diorang dr arah depan. 

Then that girl merungut. Dengan jelas aku dengar dia cakap:

 "Lain kali, jagalah anak tu betul-betul. Ni biar langgar orang." 

Aku diam. Dukung Adam. Tenung Si awek dengan sgt tajam. Again mintak maaf. 

" I nnt ada anak...... kan B?"

Aku tak brape nak dengar sangat apa lagi yang di komen nya kat boifren die. Kalau ikutkan hati aku, nak jer sound balik, kasi tepek kat muka tuh. Tapi, bila kenang orang ramai keliling tuh, malu pulak budak ni kang. Nasib la aku ni baik hati waktu tuh. 

Alahai budak, berapa umur kau? Tiada rasa hormat langsung. Aku tak hadap maaf dari kau, cuma hormat sikit orang yang lagi tua ni. Terang- terang aku ada anak. Confirm la aku lagi tua dari kau. Tak tahu la pulak kalau muka aku ni 'baby face'. Muka ala-ala lepas PMR. Rasanya tak. Hahahaah....

Takpelah, tunggu la hari kau dah ada anak. Semoga nanti kita jumpa lagi yer aweks bila kau dah ada anak. Nak jugak tengok macam mana cara jaga anak yang sebenar. ;)

 

1 comment:

Dilla Hamid said...

orang belum ada anak boleh nak cakap macam2 babe. cer try nanti tengok bila dah anak sendiri.