page

Tuesday 20 November 2012

Takmo cili!

Dulu, kalau makan kat kedai, time order makanan last sekali mesti aku cakap, "takmo cili ek. Taknak cili langsung. Terima Kasih.". Kalau nasi pataya pulak " Taknak letak cili sos atas die. Terima kasih". Dan akan habiskan ngan terima kasih, sbbnya muka waiter tuh akan jadi kelat bila aku cakap takmo cili. Dulu tu zaman sekolah la. Waktu form 1-3, duduk asrama kan, makan tak boleh pilih. Ikut menu yang ada. Asal lauk pedas mesti aku tak makan, sanggup tuh lari pergi koperasi beli roti 5,6 bungkus. Mungkin sebab tuh dulu aku tembam comel. Makan roti hari-hari. Sedap pun sedap. Berkrim lagi.

Bercakap pasal pedas, aku memang tak boleh makan pedas dari kecik. Dulu lagi teruk. Sos cili pun rasa pedas giler. Sampai minum air bercawan-cawan la. Tapi tuh dulu la. Sekarang sos cili thai pun boleh. Tapi ujung-ujung la. Darah pekat kelantan kot. Hahaha...Tapi hampeh, cakap kelantan hancus. Bunyi siam jer. Namanya kelantan celop. Tapi IC -03-. Well, I am proud to be Kelantanese. Makan manis-manis, itu yang manis sangat aku ni. *masuk troli tolak sendiri*


Ingat lagi, arwah wan aku. Mak kepada papa aku. Kalau family aku balik bentong, mesti dia akan masak satu lauk khas untuk aku. Yang takde cili langsung. Kalau raya, ayam rendang kan pedas, dia bagi aku makan ayam goreng. Kelakar jer. Orang raya makan rendang, aku makan goreng. Aku bukanlah cucu kesayangan, tapi aku sentiasa rasa special bila bab makan-makan ni. Kalau pergi ziarah rumah sedara mara kat bentong, atau bilut tuh, Wan mesti cakap "Kicap ada tak?cucu wan yang ni tak makan pedas." Best kan jadi aku? Sebabnya, cousin-cousin aku belah papa memang kuat pedas. Pergh!!! Tak tahu macam mana lidah diorang boleh tahan. Tapi belah mama, mostly sama ngan aku. Hihihi...

Siapa yang berkawan dengan aku, mesti tahu aku tak makan pedas. Most of them la. Kalau zaman belajar pergi makan kat kedai, kalau makanan aku pedas mesti diorg habiskan. Kadang-kadang, tukar pinggan terus. Takpun, kalau ada sambal-sambal atau pun cili, diorang ameklah...Takyah mintak terus ceduk dari pinggan aku. Tapi kalau prosperity burger tuh pulak boleh lak aku habiskan. Lada hitam kot. Aku boleh makan. Tapi pedas cili tak boleh tolerate langsung.

Itu cerita dulu...

Sekarang, alhamdulillah. Boleh la jugak aku telan. Tambah pulak aku kahwin dengan orang yang boleh tahan pedasnya. Paling dia gemar, sambal belacan. Tapi, sayang...aku tak pandai buat sambal belacan. Jadi, switch pada sambal kicap. Penah sekali aku buat.. hahahahampeh! Jadi belacan tumbuk cili. Failed! Lepas ni, kne try lagi sambal belacan. Sian pengarang jantung den. Tak dapat makan sambal belacan. Itu yang bila balik kampung, bertambah-tambah nasi. Dapat sambal belacan tok dia buat. Tapi aku dah pandai masak kangkung goreng belacan, masak lemak cili api. *nak jugak up diri sendiri*
Haaa...itulah orang kata. Kalau dah kahwin, yang kita tak pandai pun boleh buat tau. Yang tak pernah akan jadi pernah. Yang tak suka akan jadi suka. Yang busuk pun jadi wangi. Erk?

Pedas-pedas cili padi!
Kenal tak sape ni? Cerita apa?



No comments: